W 4 odcinku z serii Cyfrowe Ścieżki Pacjenta w podcascie Zdrowie w Rozmowie – o nowych technologiach w medycynie, gośćmi Ligii Kornowskiej byli Anna Loughran, Digital & Innovation Head, Novartis oraz Krzysztof Nojszewski, Cardiovascular Therapeutic Area Head, Novartis. Otworzyli przed nami drzwi do unikalnych działań Novartis, dążących do implementacji innowacyjnych rozwiązań w polskiej ochronie zdrowia.

Szacujemy, że Novartis posiada 2 miliony pacjentolat danych. – mówi Anna Loughran

Koncerny farmaceutyczne mają ogromny wpływ na wdrażanie nowych technologii, zarówno dzięki dostępnym środkom finansowym, jak i mnogości danych, jakimi dysponują. Współczesna medycyna opiera się na dowodach opartych na badaniach (EBM), które wymagają ogromnej bazy danych do analizy i tworzenia odpowiednich terapii. Niestety  wydłuża to proces wprowadzania nowych leków na rynek. Zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji m.in. poprzez platformę DATA42 w Novartis, pozwala znacznie szybciej rozpoznawać korelacje i optymalizować przetwarzanie dużych zbiorów danych pochodzących z badań przedklinicznych, klinicznych i praktyki lekarskiej. Umożliwia zwiększenie wydajności produkcji leków, a nawet wspiera etap komercjalizacji produktów. Jest więc użyteczna na każdym etapie życia produktu.

Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji szacujemy, że okres wprowadzenia leku na rynek może skrócić się o 2 do 5 lat. Jest to istotna, z perspektywy pacjentów, oszczędność czasu, gdyż mają oni szybciej dostęp do nowoczesnych leków. – Krzysztof Nojszewski.

Jednak Novartis nie zatrzymuje się na użyciu innowacyjnych rozwiązań w działaniach wewnętrznych firmy. “Beyond Pill Approach” to coraz szerzej rozpowszechniona strategia, którą przyjmują kolejne firmy farmaceutyczne, wiedząc, że jest koniecznym krokiem w przyszłość. Przedstawiciele firmy Novartis doskonale rozumieją konieczność podążania za tym trendem. W czwartym odcinku podcastu opowiadali o licznych inicjatywach firmy, wykraczających poza produkcję leków. Jednym z takich działań jest inwestowanie w startupy medyczne i udzielanie wsparcia w ich wdrażaniu. 

Myślę, że to [finansowanie przez stronę publiczną – przyp. red.] jest też ogromna potrzeba ze strony startupów, żeby takie finansowanie było. Teraz jednym z największych wyzwań z jakimi zmagają się startupy jest to, że o ile produkt może być rozwinięty na rynku polskim, to wiele z tych startupów ucieka za granicę w celu komercjalizacji tych rozwiązań. Sądzę, że takie systemowe rozwiązanie jest przyszłością polskiej medycyny z korzyścią dla pacjenta. – Anna Lougran

Firma farmaceutyczna, która może być pomostem między nowym rozwiązaniem a placówkami medycznymi, stara się odwrócić ten trend i wspierać na terenie kraju rodzime biznesy.

Przedstawiciele Novartis opowiedzieli również o pacjentocentrycznym podejściu i uwzględnianiu środowisk medycznych oraz pacjenckich przy tworzeniu i wdrażaniu innowacji,, o tym jak na wprowadzane zmiany reagują przedstawiciele zawodów medycznych oraz sami pracownicy Novartis, a także ocenili dojrzałość cyfrową polskiej ochrony zdrowia. 

Pomysłów na zwiększenie jakości w ochronie zdrowia jest wiele, a Anna Lougran i Krzysztof Nojszewski udowadniają, że firmy farmaceutyczne są kluczowym ogniwem na drodze do jej osiągnięcia. 

Stworzona przez Koalicję AI w zdrowiu oraz Polską Federację Szpitali, seria podcastów “Zdrowie w rozmowie” jest dostępna na najpopularniejszych platformach streamingowych, w tym Spotify oraz Apple. Partnerem cyklu jest Novartis, a partnerami medialnymi są: Medonet, RynekZdrowia.pl, OSOZ i Cowzdrowiu.pl.

Zapraszamy do odsłuchania najnowszego odcinka:https://open.spotify.com/show/6vmc2V88All3xYt3AN5vpu?si=aad7a1743cc548db