Od wielu lat toczą się gorące dyskusje na temat przyszłości zawodu lekarza i potencjalnego zagrożenia miejsc pracy przez rosnące “kompetencje” nowoczesnych rozwiązań, zwłaszcza opartych na sztucznej inteligencji. Choć niektórzy specjaliści uspokajają, twierdząc, że zastąpienie lekarzy przez maszyny jest daleką perspektywą, obawy te regularnie powracają. Doctor.One stanął na czele ruchu mającego na celu odwrócenie tego trendu. Dlaczego bowiem założyliśmy, że technologia ma nas oddalać od naszych lekarzy? Czy naprawdę nie może ona przyczynić się do jeszcze większego zbliżenia pacjentów i ich opiekunów? Polski startup dowodzi, że technologiczne innowacje w dziedzinie medycyny mogą służyć wspomaganiu procesu terapeutycznego poprzez zacieśnianie relacji lekarz-pacjent.

My chcielibyśmy aby to co dzieje się nieformalnie, po znajomości stało się normalną częścią polskiej medycyny – Tomasz Rudolf, CEO Doctor.One.

W trzecim odcinku podcastu “Zdrowie w Rozmowie – o nowych technologiach w medycynie” serii Cyfrowe Ścieżki Pacjenta Ligia Kornowska rozmawiała z Tomaszem Rudolf, CEO Doctor.One. Startup ten wykorzystuje technologię jako środek do budowania więzi między lekarzem a pacjentem. Pacjenci mają dostęp do swojego lekarza 24/7, bez konieczności fizycznego udania się na wizytę. Mogą skonsultować swoje obawy, pytania o dawkowanie leków i nagłe objawy czy wyniki badań, co znacząco zmienia dynamikę relacji, umożliwiając bardziej ciągłą i spersonalizowaną opiekę. Ta bliskość i dostępność lekarza przynosi im spokój i pewność, że są w dobrych rękach. Jednocześnie, dla lekarzy jest tosatysfakcjonujące doświadczenie. Mogą aktywnie angażować się w opiekę nad pacjentami, odpowiadając na ich pytania, udzielając porad i monitorując ich stan zdrowia. Ta nowoczesna forma komunikacji może okazać się kluczowa dla zapewnienia kompleksowej opieki medycznej, która jest dostosowana do indywidualnych potrzeb pacjenta.

Ja to porównuję z subskrypcją na siłownię i trenera personalnego. Opłata nie jest przeznaczona na infrastrukturę, czy specjalistów, z których potencjalnie nie skorzystamy. Wynagradzamy za pracę stricte lekarza. Jestem dumny, że znaleźliśmy niszę, która jest potrzebna. – Tomasz Rudolf, CEO Doctor.One.

Na pytanie dotyczące tego, czy pacjenci nie nadużywają nielimitowanej możliwości kontaktu z lekarzem, prosta odpowiedź brzmiała: nie. Jednocześnie Doctor.One stawia w centrum również dobrostan lekarza – aplikacja została zaprojektowana tak, aby dostosować się do trybu pracy poszczególnych specjalistów medycznych. Nie ma obawy, że w trybie ciągłym lekarz będzie notyfikowany o każdej – nawet nie pilnej – wiadomości.

Oprócz omówienia projektu, którym aktualnie zajmuje się Pan Tomasz, poruszony został również temat wyzwań jakie stoją przed startupami, które starają się rozwinąć na polskiej scenie ochrony zdrowia. CEO Doctor.One udowadniał jak ważna w tej branży jest gra zespołowa, a także przyzwolenie na porażki, które są nieodłączną częścią tworzenia czegoś od podstaw. Opowiedział również o wyzwaniach jakie stawia współpraca z tak wymagającymi grupami odbiorców jakimi są lekarze i pacjenci, a także że posiadanie dobrego rozwiązania nie zawsze jest wystarczające by odnieść sukces.

Stworzona przez Koalicję AI w zdrowiu oraz Polską Federację Szpitali, seria podcastów “Zdrowie w rozmowie” jest dostępna na najpopularniejszych platformach streamingowych, w tym Spotify oraz Apple. Partnerem cyklu jest Novartis, a partnerami medialnymi są: Medonet, RynekZdrowia.pl, OSOZ i Cowzdrowiu.pl.