W ostatnich tygodniach mieliśmy wyjątkową okazję zagłębić się w perspektywy, które kształtują proces cyfryzacji danych medycznych w ochronie zdrowia. Rozmawialiśmy z przedstawicielami branży informatycznej, lekarzami, pielęgniarkami i położnymi, aby zrozumieć ich wymagania wobec szpitalnych systemów informatycznych oraz wyzwania, z jakimi mierzą się w codziennej pracy. Usłyszeliśmy także opinie Narodowego Funduszu Zdrowia i poznaliśmy spojrzenie szpitala na procesy adaptacji do nowych technologii.
Dziś zapraszamy do wysłuchania fascynującej rozmowy z Jakubem Adamskim, Dyrektorem Departamentu Współpracy Biura Rzecznika Praw Pacjenta. W rozmowie z Ligią Kornowską poruszył on tematy takie jak rola Biura Rzecznika Praw Pacjenta we współczesnej ochronie zdrowia, realia pacjentów w erze innowacji oraz potencjał sztucznej inteligencji i innych cyfrowych rozwiązań w tworzeniu pacjentocentrycznego systemu opieki zdrowotnej.
“W zakresie cyfryzacji, wspieramy pacjentów w rozwiązaniu ich problemów” – powiedział Jakub Adamski, Dyrektor Departamentu Współpracy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Rzecznik Praw Pacjenta to instytucja powołana do ochrony praw pacjentów w Polsce, zapewniająca wsparcie w egzekwowaniu praw związanych z dostępem do świadczeń zdrowotnych oraz godnym traktowaniem w systemie opieki zdrowotnej. Monitoruje przestrzeganie praw pacjentów, interweniuje w przypadkach ich naruszeń oraz działa na rzecz poprawy jakości usług medycznych. Dyrektor Adamski udowadnia, że w temacie cyfryzacji nie jest inaczej. Dzięki regularnej współpracy z Centrum e-Zdrowia, a także Ministerstwem Zdrowia, Biuro Rzecznika Praw Pacjentów jest w stanie skutecznie zaopiekować się pacjentami i ich wątpliwościami w tym zakresie.
“Świat z perspektywy pacjenta wygląda inaczej niż z perspektywy ekspertów systemu. Lubimy rozmawiać o nowych rozwiązaniach, ekscytujemy się nowinkami i tym, co możemy zrobić. Pacjent, który nie ma dostępu do tej wiedzy, w swoim stresie i przeżyciach, będzie skupiony na tym, co dzieje się dookoła niego. Nie mając również wpływu na to, co jest dostępne i może się stać, reaguje inaczej. To, co widzimy w postaci subiektywnych potrzeb zdrowotnych i subiektywnego spojrzenia na system, buduje zupełnie inny obraz niż taki, o jakim zwykle dyskutujemy” – zauważa Dyrektor Adamski.
Jakub Adamski trafnie podkreśla, że perspektywa pacjenta różni się znacząco od spojrzenia ekspertów systemu ochrony zdrowia. Dla pacjentów najważniejsze jest to, co bezpośrednio wpływa na ich zdrowie i komfort, a nie zawsze mają oni pełną wiedzę czy wpływ na dostępne rozwiązania. W stresie związanym z chorobą, pacjenci koncentrują się na bieżących problemach i odczuciach, co może tworzyć subiektywny obraz systemu opieki zdrowotnej. Ta różnica w postrzeganiu pokazuje, jak ważne jest, aby wprowadzając innowacje, uwzględniać głos pacjentów i ich potrzeby. System opieki zdrowotnej powinien być nie tylko nowoczesny, ale przede wszystkim dostępny i przyjazny dla tych, którzy z niego korzystają.
“Wielką zaletą narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, czy powszechnych ostatnio czatów, w kontekście komunikacji z pacjentem, jest dostosowanie języka do rozmówcy. Dochodzimy do momentu, w którym pacjent zostaje w pewien sposób zindywidualizowany. Także podejrzewam, że pacjenci dobrze oceniają to, że zostaną potraktowani wyjątkowo, cokolwiek to znaczy dla danej sytuacji” – dodaje Jakub Adamski.
Przywołując badania udowadniające, że pacjenci preferują lekarzy empatycznych i z wysoko rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi, Jakub Adamski dostrzega szansę na rozwój procesów komunikacji z pacjentem. Pacjenci doceniają, gdy są traktowani wyjątkowo i z uwagą, co może mieć różne znaczenia w różnych sytuacjach zdrowotnych. Tego rodzaju personalizacja sprawia, że pacjenci czują się bardziej komfortowo i pewnie w systemie opieki zdrowotnej, co z kolei może prowadzić do lepszych wyników leczenia i większej satysfakcji z usług medycznych.
Rozmowa z Dyrektorem Adamskim zamyka trzecią serię podcastu Zdrowie w Rozmowie – o nowych technologiach w medycynie: Rewolucja w cyfryzacji danych medycznych, stworzoną przez Koalicję AI w Zdrowiu, zespół ekspertów wZdrowiu oraz Polską Federację Szpitali. Ogromnie dziękujemy za towarzyszenie nam w tych rozmowach i do usłyszenia!
Partnerem serii Rewolucja w Cyfryzacji Danych Medycznych jest Asseco Poland. Największy polski producent oprogramowań, który od ponad 30 lat tworzy zaawansowane technologicznie oprogramowanie, dla firm z kluczowych dla gospodarki sektorów.